Dėmesys individualių poreikių turintiems keliautojams: įvertino įdiegtas technologijas ir paslaugas naujajame Vilniaus oro uosto terminale
Naujasis Vilniaus oro uosto išvykimo terminalas užtikrins sklandesnes keliones žmonėms, turintiems individualių poreikių. Tuo įsitikino dešimtys Lietuvos organizacijų ir asociacijų, vienijančių žmones, turinčius negalią.
Organizacijų atstovams surengto vizito į oro uostą metu buvo pristatytos čia įdiegtos naujos technologijos ir sprendimai, aplankytos terminalo erdvės ir ištestuota specializuota infrastruktūra.
„Atsinaujinantis ir augantis Vilniaus oro uostas yra atviras visiems ir savo pavyzdžiu rodo, kaip pažangiai transformuojasi viešasis sektorius, integruodamas sprendimus, kad visi be išimties keleiviai galėtų keliauti patogiai. Įgyvendinamos gerosios kitų šalių praktikos ir įsiklausyta į pačių keleivių rekomendacijas. Dabar visi galime įsitikinti, kaip atliepti poreikiai ir kokia nuosava gerąja praktika Lietuvos oro uostai jau gali dalytis su kitomis įstaigomis“, – pastebi Susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė.
Lietuvos oro uostų (LTOU) generalinis direktorius Simonas Bartkus atkreipia dėmesį, kad šiuo metu vyksta aktyvūs oro uosto darbuotojų mokymai, nes naujojo terminalo startas jau kitų metų vasario mėnesį.
„Mūsų tikslas maksimaliai išnaudoti naująsias technologijas ir atrasti sprendimus, kurie geriausiai tinka keleiviams. Ypač daug dėmesio skiriama individualių poreikių analizei ir modeliuojamos situacijos, kokių sunkumų gali kilti keleiviams su matoma ar nematoma negalia. Tai leidžia iš anksto atrasti ir paruošti sprendimus, kaip padėti žmonėms visos kelionės metu ir visiškai užtikrinti teisę laisvai judėti ir jaustis patogiai“, – sako S. Bartkus.
LTOU duomenimis, pastaraisiais metais keliaujančių asmenų, turinčių individualių poreikių, skaičius sparčiai didėja ir viršija bendro keleivių srauto augimą. Prognozuojama, kad individualių poreikių turinčių keleivių, užsakančių pagalbą iš anksto, šiemet bus aptarnauta maždaug šeštadaliu (17 proc.) daugiau negu pernai – apie 18 tūkstančių.
Daugiau patogumų visiems
Kad kelionės būtų sklandžios, įrengiant naująjį keleivių išvykimo terminalą Vilniuje kompleksiškai įgyvendinti sprendimai ir oro uosto prieigose, ir viduje: prailgintos nuovažos vežimėliams, bus įdiegta vežimėlių įkrovimo vieta, įrengti taktiliniai judėjimo takai ir pagalbos iškvietimo mygtukai, taip pat pagal Lietuvos aklųjų silpnaregių sąjungos rekomendacijas sureguliuoti informacijos ekranai, atnaujinta oro uosto interneto svetainė ir užtikrinta, kad keleivį atvežęs transportas nemokamai galės stovėti ilgiau.
Individualių poreikių turinčius žmones vienijančių organizacijų atstovai, dalyvavę susitikime, teigia, kad pirmasis įspūdis ir pojūčiai naujajame išvykimo terminale – ypač geri.
„Vis dar yra kelios lengvai ištaisomos detalės, bet bendras vaizdas – puikus. Patalpos erdvios, šviesios ir jokių slenksčių ir kitų kliūčių laisvam judėjimui. Visa tai pranoko lūkesčius, sukelia pasitikėjimą ir norą patirti kelionių malonumą. Kartu gavome svarbią progą išsakyti, ką dar galima patobulinti ir papildomai įrengti, kad terminalo startas vasarį visiems suteiktų pačią geriausią patirtį“, – sako Lietuvos žmonių su negalia sąjungos projektų koordinatorė Ginta Žemaitaitytė-Buinevičė.
LTOU Keleivių patirties projektų vadovė Aušra Burškienė teigia, kad į susitikimo dalyvių pastebėjimus ir rekomendacijas bus atsižvelgta ir dalis papildomų sprendimų įgyvendinama kaip tik šiuo metu. Be to, keleivius aptarnaujantiems darbuotojams periodiškai yra rengiami mokymai, kad susidūręs su bet kokiais nesklandumais ir neaiškumais kiekvienas keliautojas iškart sulauktų pagalbos.
Skaičiuojama, kad žiemos aviacijos sezonu per dieną vidutiniškai aptarnaujama 40, o vasaros sezonu – apie 70 keleivių, turinčiųjų individualių poreikių.
Ką verta žinoti?
Lietuvos oro uostai teikia įvairias nemokamas paslaugas kiekvienam individualių poreikių turinčiam keleiviui. Patariama ribotos judėsenos ar kitą negalią turintiems asmenims, įsigijusiems skrydžio bilietus, užsakyti pageidaujamą pagalbą iš anksto, apie tai informuojant oro linijų bendrovę arba agentūrą, kurioje įsigijo kelionės bilietus. Geriausiai tai padaryti ne vėliau negu likus 48 valandoms iki numatyto skrydžio.
Patogiai ir saugiai atvykti į oro uostus individualių poreikių turintiems žmonėms gali padėti Nacionalinio socialinės integracijos instituto koordinuojama paslauga „Socialinis taksi“ (į visus oro uostus), Maltos pagalbos ordino tarnybos paslauga neįgaliesiems „Važiuojam“ (į visus oro uostus), „Asistentinis Taxi“ (į Vilniaus oro uostą).
Prieigose prie visų trijų Lietuvos oro uostų yra įrengti pagalbos iškvietimo mygtukai, o terminaluose – specialiai paženklintos laukimo vietos su pagalbos iškvietimu. Paspaudus mygtuką keleivius ateina pasitikti darbuotojai, apmokyti suteikti reikiamą pagalbą keleiviams.
Jie priima bagažą ir pasirūpina išvykimo procedūromis – bagažo registravimu, judėjimu po terminalą bei įlaipinimu į orlaivį. Atitinkamai atvykę į Lietuvą keleiviai, turintys individualių poreikių, pasitinkami orlaivyje ir palydimi iki pat išvykimo iš oro uosto vietos.
Judėjimo negalią turinčius keleivius nuvežti iki arba iš orlaivio Lietuvos oro uostuose naudojamos specialios transporto priemonės arba specialusis trapas.
Oro uostuose taip pat suteikiama galimybė nemokamai pasinaudoti specialiaisiais vežimėliais, terminaluose įrengti ribotos judėsenos asmenims pritaikyti tualetai, liftai arba keltuvai.
Be to, Lietuvos oro uostuose toliau įgyvendinamas tarptautinis socialinis projektas „Nematomos negalios Saulėgrąža“. Taip siekiama padėti nematomas negalias turintiems žmonėms lengviau įvardinti savo poreikius, o darbuotojams – atpažinti keleivius, kurių negalia nėra iškart pastebima.
Daugiau apie paslaugas, skirtas individualių poreikių turintiems keleiviams, galima sužinoti kiekvieno oro uosto interneto svetainėje.